Woensdag 20 september: Reisdag.

21 september 2023 - Fourways, Zuid-Afrika

We waren al vroeg op, om 3 uur tevoren op de luchthaven te kunnen zijn: om 7.30u dus. Het was niet ver lopen van het hotel (Citizen M) naar de luchthaven. We vonden vrij snel de afgiftebalie voor onze koffers, waarna we door de securitycheck gingen. Natuurlijk moest ik weer mijn riem afdoen en onze schoenen konden we aanhouden. Onze bergschoenen hadden we in onze koffer gestopt zonder dat we boven de 23 kg kwamen met het gewicht, want anders hadden we die ook nog uit moeten doen. Het scanapparaat wist niet zo goed met mij raad, want hij werd driemaal opnieuw aangezet met als reden: “werk hier nog niet zo lang” . De paspoortcontrole ging heel modern: pas ondersteboven in een scanapparaat stoppen, in een camera kijken, waarna er een foto gemaakt werd. Gelukkig was ik nog maar kortgeleden naar de kapper geweest en stond ik er netjes op. Daarna hebben we wat te eten gekocht, want dit moest ons ontbijt zijn.

Het vliegtuig zou vertrekken vanaf Gate E21 om 10.35u. Nou daar kwam dus niets van terecht. Bij de gate kregen we te horen dat het vliegtuig eerst nog schoongemaakt moest worden. Uiteindelijk vertrokken we om 11.40u. Tijdens de vlucht met ongeveer 220 reisgenoten werden we goed verzorgd, qua eten en drinken. Om 22.05u kwamen we aan in Johannesburg, waar er voor deze 220 passagiers slechts drie beambten waren die de paspoorten controleerden en er een stempel met datum in zetten. In de hal van de luchthaven ontmoetten we de rest van ons reisgezelschap: 30 mensen, 2 waren er “afgevallen”. Buiten aangekomen bleek het erg druk van mensen die op hun bus wachtten en moesten we flink omlopen om bij onze bus te komen, waarin onze koffers werden geplaatst. Inmiddels was het 23.30u toen de bus in gang werd gezet naar ons hotel net buiten Johannesburg. Het Birchwood hotel bleek erg grote “kamers” te hebben, waar we eerst een extra flesje water kregen en een glaasje frisdrank om ons te verwelkomen. Het bleken vierpersoonskamers te zijn. Het hotel had 665 huisjes: een enorm complex. Nadat we alles voor de volgende dag op orde hadden, was het inmiddels 1u voordat we naar bed gingen. De volgende dag : vertrek om 8.15u en om 7.15u de koffers voor de deur. Morgen weer meer ervaringen. Vandaag geen foto’s. Dit verslag is gemaakt op 21 september, want gisteren is het erg laat geworden.