9 oktober

9 oktober 2023 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Toen we opstonden en uit het raam keken zag ik dat de Tafelberg helemaal in de wolken was gehuld. Na het ontbijt en een goede nachtrust vertrokken we met de bus naar Stellenbosch. We zagen onderweg weer de lange km met krottenwijken van Kaapstad. In Stellenbosch bezochten we Oome Sammie Se Winkel : een algemeen handelaar. Eigenlijk een winkel met snuisterijen, maar vooral antiek. De hele winkel stond volgepropt met spullen en de gangetjes waren smal. We hielden ons in om niets aan de vingers te laten hangen. Sommigen kochten wel wat. Vervolgens hebben we weer een bakkie koffie gekocht en in een supermarkt wat te eten als lunch. De bus bracht ons daarna naar een wijnboerderij van Stellenbosch een stuk verderop: Simonsig, waar we witte wijn (4 glazen met een beetje erin, Oh nee 5, nou ik weet het na die wijn niet meer) en twee glazen met rode wijn. De restjes mochten we in een bak spuwen, maar dat deed niemand. De restjes werden netjes in die bak gekiept. Sommige wijnen smaakten redelijk, maar er waren er ook bij die niet lekker waren. Ik voelde hem wel dus. Voor de wijnproeverij mocht een van onze mensen van de groep een kop/hals/kurk van een fles afslaan met een zwaard, dit onder een flink applaus. Daarna kregen een rondleiding in de hal, waar de flessen wijnen op zijn kop in houten planken stonden (zonder etiket) en waar de wijnvaten lagen. Het was er lekker koel. We zagen ook hoe de wijnflessen met een soort Rosé behandeld werden en er een kurk opkwam. Weer bij de bus werd er een groepsfoto gemaakt. Om 14.30u stelde de reisleider voor om naar een monument in de buurt te gaan. Dit lag op 500 mtr hoogte en bood een mooi uitzicht op de omgeving. Het bleek het Afrikaans Taalmonument te zijn met een museum erbij, maar dat bezochten we niet. Het monument was erg hoog en was al vanuit de verte zichtbaar. We maakten er wat foto’s. Sommige borden met uitleg waren door de zon moeilijk leesbaar, want er zat glas voor. Om 16.30u waren we weer bij het hotel en zijn we nog even Kaapstad ingelopen om de kerk van Desmond Tutu te bezichtigen, maar deze was gesloten. Onderweg kwamen we weer veel kraampjes tegen van Afrikanen die ons wat wilden verkopen. Ook werden we door mannen aangesproken met de vraag om eten. Om 17u kwam er een tweede bus van de ANWB aan met Nederlanders die nog een paar dagen bleven. Het restaurant zat daarom ‘s avonds helemaal vol. Nou morgen gaan we nog Pinguins bezoeken en het schiereiland met Kaap de Goede Hoop. Om 20.15u vertrekt de bus naar het vliegveld en stijgt het vliegtuig van de KLM om 23.20u op en hopen we om 11.15u weer op Schiphol te zijn.

P.s. Ik kan momenteel geen foto’s toevoegen, maar probeer het later wel. Morgen dus ook geen reisverslag of het moet mogelijk op het vliegveld nog lukken.

1. Rien Weijers:
    9 oktober 2023
    Was weer een mooie reis. Goede terugreis beide!
  2. Christina Verhallen:
    9 oktober 2023
    Wens jullie een veilige reis terug!gr Tineke
  3. Mariëtte:
    9 oktober 2023
    Mooi reis gehad en zo te lezen veel gezien. Kom goed naar huis. Tot in venray.
  4. Louis en Dien:
    9 oktober 2023
    Hoi , het zit er bijna op de terugreis is in zicht .
    Terug kijkend denk ik / wij een geslaagde drukke vakantie maar denk intens genoten.
    Wij wensen jullie een super goede vlucht naar Nederland.
  5. Frank:
    9 oktober 2023
    Goede terugreis en tot zaterdag….😉
  6. Wilma en Ton:
    10 oktober 2023
    Dit was voor jullie een mooie reis en wij hebben genoten van de mooie reisverslagen.
    Goede terug vlucht en tot gauw
  7. Wilma en Ton:
    10 oktober 2023
    Jullie mooie reis zit er op en wij hebben genoten van jullie mooie reisverslagen.
    Wij wensen jullie een goede terug vlucht en tot gauw.
  8. Will:
    12 oktober 2023
    Meegenomen van jullie reis. En nu een goede terugreis en nagenieten.