7 oktober

7 oktober 2023 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Om 6 u weer op. 7 u ontbijt en om 8 u vertrokken. We zouden verschillende stukken krijgen van de weg die weg waren gespoeld en rekenden op veel oponthoud. Dit viel echter reuze mee. De chauffeur nam een omleidingsroute en we hebben slechts 1 plek gehad waar de weg was weggespoeld over een tiental meters. We zagen wel veel wateroverlast op de landerijen, veel plassen, wilde rivieren en beekjes. Er was duidelijk veel regen geweest in de laatste tijd. We reden over de Huisrivierpas met een hoogte van 665 mtr met mooie uitzichten. Het regende overigens onderweg een tijdje, waardoor de ruiten van de bus besloegen en foto’s maken bemoeilijkt werd. Om 10u hadden we een tweede koffiestop en nam Hanny een pasteitje en ikke een sandwich met kaas en jam: hmmmm lekker warm gemaakt ook nog. De stad Hermanus die we vervolgens bezochten lag aan de Atlantische Oceaan en stond bekend om de walvissen die er voor de kust zwommen. Ik had geluk en kon er eentje fotograferen. Verder waren er veel toeristen en veel winkeltjes met snuisterijen. Het viel onderweg trouwens op dat de laatste dagen er bijna geen afval meer langs de weg lag, maar naarmate wel Kaapstad bereikten nam dit weer toe, vooral in de township voor Kaapstad. Deze (krottemwijk) duurde enkele kilometers, ongelooflijk. Verder waaide het ook steeds harder naarmate we Kaapstad verder benaderden. Dit zou voor morgen wel eens een probleem kunnen worden voor ons bezoek aan de Tafelberg. Bij veel wind werd de toegang dan gesloten. Dit geldt ook voor een bezoek aan Robbeneiland ( geldt niet voor ons, maar voor enkele reisgenoten). De drukte van Kaapstad ervoeren wij al  direct. Bij het inrijden van de straat waar ons hotel ligt, bleek de engte van de straat het probleem en een andere bus stond als voor het hotel geparkeerd. Na enige gemanoevreer kon de chauffeur (Mo) de bus toch om 17u parkeren en werden we, zoals gewoonlijk met een glaasje fris verwelkomd in het hotel. We kregen een kamer op de vierde verdieping. Daar bleek  de badkamer erg klein te zijn, maar de rest van de kamer voldeed. Wel suisde de wind voortdurende langs het raam. In het hotel hebben we heerlijk gegeten en hopen morgen te horen of het Tafelbergbezoek doorgaat. Om 6.45u daarom al ontbijt en zo mogelijk om 7.30u vertrek. Morgen weer meer. Nog even dit: mijn i-pad krijgt geen verbinding met wifi en dus ook niet met internet. alle foto’s staan op mijn i-pad en niet op die van Hanny waarop ik dit verslag maak. Hopelijk lukt het morgen wel.

1. Rien Weijers:
    7 oktober 2023
    We hopen dat jullie de berg op kunnen morgen. Is eigenlijk wel een must to see dingetje. Succes!
  2. Louis en Dien:
    8 oktober 2023
    Hoi best spannend of jullie naar de tafelberg gaan , zou zonde zijn als het niet lukt .
    Mooi verslag succes morgen .
    Groetjes
  3. Herman:
    8 oktober 2023
    Ja, hopelijk kan de trip naar de tafelberg doorgaan, het is een iconische berg en verbonden met Kaapstad.