6 oktober

6 oktober 2023 - Buffelsdrift, Zuid-Afrika

Normale tijd van 7 u opgestaan, 8 u ontbijt en om negen uur in een bus met 23 mensen naar waterval Rust en Vrede gebracht. We moesten eerst 22 km op verharde weg “rijden” en daarna 2,5 km op onverharde weg. Gids Melissa die Afrikaans sprak, wilde van ieder de naam weten en onthield die ook tijdens de rit. Ze was letterlijk eenwaterval wat betreft praten. Ze bracht een en ander met humor. Een tweede busje vervoerde de rest van onze groep van in totaal 32 mensen. Om bij de waterval te komen liepen we over een smal en ongelijk pad, over rotsen en bruggen en langs rotswanden. Uiteindelijk kwamen bij de waterval die er prachtig uitzag. Weet niet meer hoe hoog ie was, maar schat 80 mtr. Ieder maakte volop foto’s en filmde erop los. Weer terug waar we vandaan kwamen, vervoerde de bus ons naar de Swarberg Pass (we kwamen op 1483 mtr hoogte) de pass zelf liep nog door tot 1555 mtr. Onderweg liet ze ons van een Aloé vetplant proeven, welke erg bitter smaakte. Verder liet ze ons verschillende bloemen zien. Hoe hoger we kwamen, hoe minder de vegetatie werd en hoe mistiger het werd. De mist loste na enige tijd wel wat op en konden we foto’s maken. Vervolgens bracht de buschauffeur ons in een sneltreinvaart terug en zette hij enkele mensen af bij de grotten, die ze wilden bezoeken vanaf 13 u. Wij werden bij Buffalo’s Drift afgezet en gebruikten met een achttal mensen de lunch. De middag was voor ons verder vrij. Anderen bezochten nog cheeta’s, olifanten of bezochten leeuwen die gevoerd werden welke geboekt konden worden bij de receptie. Deze excursies vielen niet onder de ANWB organisatie. Wij hebben de buurt wat verkend en van de mooie omgeving genoten. Vanavond om 19  u weer eten en morgen gaan we een lange dag in de bus tegemoet naar Kaapstad, waar we drie nachten zullen verblijven. De weg naar Kaapstad schijnt met enige hinderissen te bereiken te zijn, dus we komen er pas laat aan volgens onze reisleider Paul, die overigens zijn taak uitstekend verricht. Oh ja. Gisteren ben ik nog vergeten te vermelden dat de struisvogels geen tanden hebben. In hun maag zitten wel ongeveer 1 kg stenen die het voedsel vermalen. Verder kan een struisvogel wel 70 -80 km per uur halen tijdens het lopen.