10 oktober (laatste dag)

12 oktober 2023 - Venray, Nederland

Wij dachten vroeg in het restaurant te zijn om 6.45u omdat we wisten dat een andere groep van de ANWB vandaag zou vertrekken, maar dat was misgerekend. Ze zaten er al en er was een drukte van jewelste. Om 8 u vertrokken ze en hebben we ons voorbereid om ook onze koffers op tijd beneden te krijgen, die tot de avond in bewaring gingen. We vertrokken netjes om 9 u naar Kaap de Goede Hoop. Onderweg zagen we weer de township buiten Kaapstad: hier wonen 1 miljoen mensen in krotten. Veelal hadden ze wel stroom en een satellietontvanger. Overigens over het plein waaraan ons hotel lag The Greenmarket Square: iedere ochtend om zes uur bouwden mensen kraampjes met een ijzeren frame op en om 18u braken ze het weer af. Spullen voor hun kraampjes vervoerden ze op een soort steekwagen die ze over kasseinen moesten voortduwen. Een heel karwei. Ik heb er nooit veel toeristen zien lopen. We hebben er wel wat gekocht. Onderweg naar de Kaap is de bus een keer gestopt bij een uitkijkpunt en gaf hij bij verschillende dorpen uitleg over de naam en bijzonderheden. Aangekomen bij de Kaap, zagen we wat elanden lopen, maar de bus was er al voorbij voordat ik mijn camera kon pakken. (In Noorwegen hebben we er immers geen gespot). Ook liepen er wat struisvogels langs de kant van de weg. We gingen met een tandradbaan omhoog en boven aangekomen kon men nog hoger met een ongelijke trap. Het uitzicht was heel mooi, maar het waaide er verschrikkelijk hard. Mijn pet had ik verstopt en mijn bril moest ik vasthouden. Kaap de Goede Hoop ligt in een beschermd gebied en er moest dus entree betaald worden. Vanaf de ingang was het nog kms rijden. Op de terugweg van het uitkijkpunt bezochten we nog een punt van waaraf we zeehonden konden zien. Ze lagen ver weg op de rotsen. Aanvankelijk dacht ik er maar eentje te zien, maar er lagen er veel meer. Ze vielen niet op door de rotsen. Vervolgens zijn we naar een plek gegaan waar we pinguïns konden zien. Nou die waren er genoeg en ze zwommen, liepen en sliepen. De lunch gebruikten we gezamenlijk op een overdekt terras van een gelegenheid vlakbij. Natuurlijk gebruikten we een warme maaltijd omdat het er later niet meer van zou komen. Om 18u waren we weer in het hotel terug en hebben we ons omgekleed, klaar voor de terugreis. Tegen 20.15u vertrok de bus naar de luchthaven, waar het nog wachten was tot 22.40u voor boarding, maar dat werd veel later. Uiteindelijk vertrok de Boeing 777-300 met 420 passagiers pas om 23.40u. Een heel gedoe. We waren niet naast elkaar geplaatst, net als meerdere anderen  onze groep, maar we konden gelukkig gemakkelijk ruilen. Nou de KLM heeft niet erg veel ruimte om te zitten. Mijn lengte is een nadeel en meer beenruimte boeken kost 50 euro. Heb ik niet gedaan. Onderweg kregen we een warme maaltijd en ontbijt met broodje en een klein stukje omelet, wat stukjes aardappel en wat stukjes appel me een klein beetje yoghurt: Net genoeg om 11u te halen toen het vliegtuig op Schiphol landde. De terugweg met de trein verliep tot Geldermalsen goed: de trein moest terugkeren naar Utrecht want er was een bovenleiding stuk. We reisden toen via Utrecht en Nijmegen met dus 2 x overstappen. De laatste etappe naar Venray bleek erg druk. Er kwamen op ieder station meer mensen in dan dat er uitgingen. Bij Vierlingsbeek bleek de gang en de plek waar fietsen konden staan helemaal vol te staan met voornamelijk studenten. We moesten ons in Venray er doorheen wringen. Het was toen half vijf en zijn we 22 u onderweg geweest. De reis zelf zaten we 5100 km in de bus. Moe maar voldaan zijn we door onze gewaarde buurvrouw op het station opgehaald. Inmiddels zijn we weer wat bijgekomen en zijn de koffers uitgepakt. Tjé, wat nemen we toch mee op zo’n reis? Hoop dat jullie genoten hebben van onze verslagen. Benieuwd naar onze volgende vakantie?

1. Christina Verhallen:
    12 oktober 2023
    Geniet weer van het thuis zijn. groet Tineke
  2. Frank:
    12 oktober 2023
    Leuk om alles te kunnen volgen lezen. Zaterdag nog even chillen.
  3. Madeleine:
    12 oktober 2023
    Ik heb erg meegenoten van jullie mooie en indrukwekkende reis in/door Zuid-Afrika.
    Jullie hebben in deze 3 weken heel veel gezien.
    Na een lange en vermoeiende terugreis naar Venray zullen jullie wel erg moe zijn.
    Ik ben heel benieuwd naar alle foto's.
  4. Herman:
    12 oktober 2023
    Ja, ik heb ook meegenoten van jullie reisverslagen, mooie herinneringen gemaakt, en nu met het sorteren van alle foto’s nagenieten.
  5. Henny en Connie:
    12 oktober 2023
    Sjaak en Hannie dank jullie wel voor de reisverslagen en het gezelschap tijdens deze prachtige reis. Wij hebben ook intens van deze Zuid-Afrika reis genoten.
    Wat vervelend dat jullie een terugreis hebben gehad met veel hindernissen. Wat zullen jullie moe en ook blij zijn geweest dat jullie thuis aan kwamen.
  6. Truus:
    12 oktober 2023
    Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt! Fijn om er een beetje bij te zijn geweest. Mooie verhalen en foto's! Nu lekker bijkomen en nagenieten.
  7. Hanno:
    Mooier
  8. Hanno:
    12 oktober 2023
    Mooie reis is voltooid. Ik heb genoten van jullie verslagen en foto’s. Nu weer gezellig de benen onder de eigen tafel. Welkom thuis!