Vrijdag 16 december: vaardag

17 december 2022 - Madeira, Portugal

Vandaag niet zo heel vroeg opgestaan (7.30 u) na een redelijke nachtrust. Bij het ontbijt keken we onze ogen wederom uit wat er allemaal aan eten te kiezen was. We beperkten ons tot wat we dachten dat verstandig was, want er komen nog vele dagen met een overvloedig aanbod. Na het ontbijt verkenden wij de onze boot Mein Herz verder t/m het zwembad op de 11 etage en een winderige 12e etage buiten, waar toch enkele mensen op een ligbed hun aanwezigheid toonden. Weer terug op de kamer moesten we even bijkomen van de deining die het schip lichtjes maakte (van links naar rechts en terug). Ik werd er enigszins duizelig van en onvast ter been. Eenmaal in onze hut op de 10 verdieping ging de telefoon en kregen we te horen dat een excursie op zondag niet doorging wegens te weinig deelnemers, maar dat probleem hebben we ‘s middags op kunnen lossen. De lunch bracht ons weer in verleiding om van alles te nuttigen, maar we konden ons inhouden. Intussen kregen we regelmatig van de kapitein een update over de afgelegde afstand op de Atlantische oceaan op weg naar Madeira, een en ander in zeemijlen. We liepen nogmaals over enkele buitendekken om de beentjes te strekken waarbij we langs een sportgedeelte kwamen waar enkele spinningbikes stonden: ik kon de verleiding niet weerstaan en klom er natuurlijk op. Een jongeman vroeg of ik voorzichtig wilde zijn om er niet af te vliegen, want een dame die het eerder ook probeerde had niet in de gaten dat de trappers doordraaiden bij het stoppen met trappen en dat ging dus niet goed. Wederom last van enige duizeligheid hebben we even gerust en vervolgens hebben we in restaurant Atlantik chique gegeten ( een vijfgangen menu hebben we gereduceerd tot drie). We waren wel anderhalf uur bezig. Een Duits echtpaar naast ons meende dat deze boot maar een kleintje was toen ik aangaf het allemaal erg groot te vinden. Een verder gesprek zat er toen niet meer in. Om 21 u legde de boot al aan in de haven van Madeira, waar we aan de reling van ons balkon naar hebben gekeken. Ook zagen we hoe de llopbrug werd aangekoppeld. Daarna bezochten we in een enorm theater (nam 2 verdiepingen in beslag) de voorstelling van de leidinggevende crewleden. Kapitein en de li en re hand kwamen uit Griekenland en een security man kwam uit Kroatië. Vervolgens traden er enkele artiesten op en waren we na driekwartier weer in onze hut. Opvallend was dat veel mensen in het theater een drankje meenamen. Nu op naar morgen: een dagtrip naar het westen van Madeira met de bus.

1. Herman:
    17 december 2022
    Ziet er goed uit, het weer is ook niet verkeerd, lijkt me, geniet van Madeira.
  2. Louis en Dien:
    17 december 2022
    Prachtig ,zeker een ervaring rijker wat reizen betreft .. En mooie foto's .
    Lekker in de zon , geweldig hier is het koud .
    Blijf genieten.
  3. Ans:
    17 december 2022
    De oceaan zag er wat onrustig uit. Geen wonder dat je wat deining voelde en heel jammer dat je er duizelig van wordt. Gelukkig ontnam het niet je eetlust. Herkenbaar je beschrijving van de vaardag. Veel plezier in Madeira,
  4. Wilma en Ton:
    17 december 2022
    Dat ziet er luxe uit zeg, genieten maar. Een hele belevenis zo te zien.
    Geniet van het mooie eiland Madeira, hopelijk zie je ook nog de tuinen daar.
  5. Vojko Slavica:
    Heel mooi
    Wij wensen jullie heel veel plezier