Maandag 19 december: Een dag op La Palma.

19 december 2022 - Soest, Nederland

Vandaag weer vroeg op na een enerverende avond op de boot. Waar we ook kwamen: voetbal, voetbal. Mooi van die Argentijnen, maar ik vind die voetballers maar allemaal aanstellers. Bij het minste of geringste schreeuwen ze het uit van de pijn bij een trapje en effe later lopen ze gewoon weer weg. Om kwart voor zeven vanmorgen weer op, want de bus vertrok al om 8.45u. Dit keer verlieten we de boot via dek drie. Overigens had de boot al voor zeven uur aangelegd in de haven van Santa Cruz op La Palma. De bus bleek ongeveer 45 gasten meegenomen te hebben. We verlieten de haven via een ons bekende weg uit 2012 toen we hier reden in een huurauto. Onze eerste stop was bij het uitzichtpunt San Bartolo met uitkijk op de kustlijn van de Atlantische oceaan. Via slingerwegen reden we door diepe kloven naar het dorpje San Andres waar we een kerkje bezochten en een wandeling maakten langs bananenplantages. Onze gids Koen, die uit België kwam en redelijk Duits sprak gaf uitleg over de bananenplanten. Ook vertelde hij aan een stuk door over La Palma en zijn geschiedenis, het heden en nog veel meer. Hij woonde al 20 jr. op La Palma. Opnieuw door kloven naar Los Tilos, een sub tropisch bos. Via een nauw paadje door enkele tunnels kwamen we bij een waterval. Hanny bezocht intussen het bezoekerscentrum en waagde zich niet aan een paadje met grote keien en oneffenheden. Van daaruit weer via kloven, bochtige wegen en smalle bruggetjes naar de bedevaartplaats Las Nieves, waar we de kerk van onze lieve vrouw tersneeuw bezochten. Zij is de beschermheilige van het eiland. Daarna reed chauffeur David naar de zuidelijke punt van het eiland naar het dorp Los Canarios, waar we met zijn allen lunchten. Gids Koen gaf steeds aan waar er ook gebruik gemaakt kon worden van een toilet. Daar dus ook. Rond 15uur vertrok de bus weer naar een krater van de nabijgelegen vulkaan San Antonio. Deze krater was een paar eeuwen geleden ontstaan en al begroeid met bomen. We hebben rond de rand voor de helft gelopen met ook uizicht op de Atlantische oceaan. Aansluitend bezochten we het bezoekerscentrum met info over de verschillende uitbarstingen op La Palma, ook die van 2021 (Cumbre Vieja). Tenslotte bracht de chauffeur ons naar Santa Cruz waar we door de hoofdstraat mochten lopen, waarbij Koen uitleg gaf over van alles. We zagen een van de drie boten waarop Columbus voer en zagen mooie huisjes met rijkelijk versierde balkons.

Morgen bezoeken het eiland La Gomera, dus vannacht weer varen. Opnieuw maken we dan weer een dagtocht met de bus. Vandaag was een speciale dag, zoals de meesten van jullie weten.

1. Madeleine:
    19 december 2022
    Vandaag is zeker een speciale dag voor jullie. Hartelijk gefeliciteerd!
    Jullie hebben vandaag veel gezien op La Palma. Interessant de vulkanen daar.
    Goede vaart vannacht.
  2. Herman:
    19 december 2022
    De dag gaat bijna ten einde bij jullie, La Palma jullie wel bekend, morgen naar Gomera, ook een mooi eiland, met vaak ook zicht op de Teide. Geniet van dit prachtige eiland met zijn bijzondere begroeiing.
  3. Ans:
    21 december 2022
    Hebben jullie de dag wel in stijl afgesloten? Ik las dit verslag wat te laat.