Dinsdag 20 december: Een dag op La Gomera.

20 december 2022 - Amsterdam, Nederland

Vandaag vertrek om 9uur, dus vroeg weer op. Na een stevig ontbijt weer via Deck 3 naar buiten en een stukje lopen naar de bus no: 7. In totaal 36 mensen namen deel aan de dagexcursie over het eiland wat 23000 inwoners heeft. Het is op een na het kleinste eiland van de Canarische eilanden. Onze gids heette Tanya en de chauffeur heette ….. De gids heeft hem niet voorgesteld. Ze zei later wel dat hij de beste chauffeur van het eiland was toen hij een scherpe bocht moest nemen. De eerste stop was bij een uitkijkpunt (Mirador) in het nationaal Parc Garojonay. Vervolgens reeds de bus via vele kloven en hoge bergen naar 1350 meter hoogte. We kwamen in een pottenbakkers dorp waarvan we de naam niet meegekregen hebben. Vervolgens reed de chauffeur naar de westkant van het eiland door de streek genaamd Valle Gran Rey naar het dorpje La Playa Valle Gran Rey. Het dorp was feestelijk versierd vanwege Mariaverering en waar we wat rondgeboemeld hebben. De golven beukten op de stenen van het zwarte strand. Was een mooi gezicht. Daarna zijn we een stukje verderop naar ons lunchadres gegaan in Arure. Kregen we vis en vlees en sausjes uit de streek en een dikke aardappel in de schil. We zaten aan tafel met een Amerikaans gezin uit Stuttgart. Hij was diplomaat en de kinderen (twee jongens) hadden schoolvakantie van de internationale school aldaar. De jongste voelde zich niet lekker, had de avond ervoor flink wat zoetigheid op op de boot. Het vervolg was naar de Laguna Grande11, waarvoor we eerst door een stukje bos (Lorbeerbaumbos) moesten lopen. We kwamen uit bij een soort cafe, waar we koffie met een koekje kregen en borreltje sterke drank. De koffie was ook niet meer dan een vingerhoedje. De eigenaar gaf een demonstratie van een eeuwenoud gebruik om te communiceren met zijn vingers die in zijn mond hem lieten fluiten (El Silbo). Op de terugweg liepen we over een vroegere vulkaanbodem , waarvan de randen helemaal verdwenen waren door erosie, nu een picnic-en speelplaats. Ten slotte reden we naar het noorden van het eiland naar een botanische tuin en bezoekerscentrum over het leven in het verleden en info over de natuurbrand in 2012. Inmiddels was er veel bos etc. Weer aangegroeid. I.v.m tijdgebrek volgen de foto’s later. De boot zo weer vertrekken. Verder vonden wij La Gomera mooier dan La Palma. Morgen gaan we naar La Palmas de Gran Canaria (d.w.z. De boot vertrek dus vanavond al). Morgen onze laatste dag alweer. Donderdag vanuit Tenerife weer naar A’dam.

1. Louis en Dien:
    20 december 2022
    Hanny en Sjaak , zo kom je nog ns ergens en zie je van alles. Het is wat ik kan lezen n mooie boottocht . Geniet nog even .
    Hoor straks als jullie weer thuis zijn het reisverhaal . Groetjes van Dien en Louis
  2. Herman:
    20 december 2022
    Ja, het is een heel mooi eiland, ook een vroeger hippie eiland. Geniet morgen van het laatste eiland, niet zo mooi als La Gomera, maar ook zeker de moeite waard, vanuit een erg warm Cancun.
  3. Ans:
    21 december 2022
    Wat leuk op La Gomera, een echtpaar uit ons dorp heeft daar een appartement waar ze meestal overwinteren. Was een volle dag, zo te lezen.
  4. Ans:
    21 december 2022
    Wat leuk dat Gomera vroeger een hippie eiland was, zoals ik van Herman las. Een bevriend echtpaar uit ons dorp heeft daar een appartement waar ze meestal overwinteren. Het zijn geen Fransen, hebben ook nog een appartement in Antwerpen. Nog een fijne avond vandaag en morgen een goede terugvaart.