Woensdag 21 december: Gran Canaria

22 december 2022 - Las Palmas de Gran Canaria, Spanje

We liggen in de haven van Las Palmas de Gran Canaria. Weer vroeg op. 9.15u vertrokken met de bus. Thanya was onze reisleidster. We kregen direct de instructie om de gordel om te doen. We waren dit keer zo slim om allebei op een aparte rij te gaan zitten, naast elkaar, dan hadden we meer plaats, want het was best wel krap. Hanny rechts en ikke links. Eerst ginen we naar het noorden van het eiland: Arucas. Daar was een buitengewoon kathedraalachtige San Juan Bautista kerk. Hij was van blauwgrijze steen. Ontworpen door de Catalaanse architect, die ooit leerling was van Gaudi, gebouwd tussen 1907 en 1919. De roosvensters lijken op die van de Notre Dam in Parijs. Aldaar hebben we in de smalle straatjes na het bezoek aan de kerk, wat rondgelopen. Vervolgens zijn we naar een finca gegaan in de Valle de Agaete (zie foto’s). Er groeien op de vruchtbare heuvels mango’s, papaja’s, citroenen, vijgen, avocado’s en sinaasappels. Op de finca kregen we tapas met wijn, koffie en koek. Ook kregen we geitenkaas te proeven. Daarna reed de bus verder naar Puerto de Las Nieves (de haven van de sneeuw) aan de Noordwestkust. Een vissersdorp. We liepen wat door de haven, waar een veerboot aankwam. De huizen waren veelal wit met blauw geschilderd. Er was een kiezelstrand, waar verschillende mensen lagen te zonnen of aan het zwemmen waren. Daarna reden we weer terug naar de boot. Daar hebben we direct onze badjassen aangedaan, die in de kast hingen en zijn we naar het 12e deck gegaan om te zwemmen. Met moeite vonden we eerst nog een ligbed wat vrij was. Handdoeken versierd en daarna een tijdje in het bubbelbad gelegen. Het water van het grote bad was frisjes. Hanny kwam niet verder dan een paar natte voeten(te koud). Vervolgens hebben we een drankje gehaald en van de zon genoten liggend op de buik en de rug. Gedurende de avond hebben we het theater bezocht, waar de bemanning afscheid van ons nam. Er bleken zoals eerder vermeld 700 personeelsleden werkzaam te zijn uit 43 naties. Die avond moesten we voor 23 uur onze koffers al buiten de deur hebben staan, want ze werden aan wal gebracht, waar wij ze de volgende ochtend moesten oppikken bij de plek waar de shuttlebussen kwamen. Die nacht voer de boot weer om 22 u naar Tenerife.

Nou eenmaal de volgende ochtend aangekomen bij die plek bleek dat niemand van de medewerkers van Mein Schiff wist welke shuttlebus we moesten nemen. Uiteindelijk na drie kwartier en wat heen en weer geloop konden we toch met een bus mee naar het vliegveld van Tenerife. De boot ging die avond weer verder met nieuwe passagiers naar de Kaapverdische eilanden. Op het vliegveld waren we al om 10 u en het vliegtuig vertrok pas om 15.20u naar A’dam. Tegen die tijd was ons achterwerk van het zitten inmiddels wat van hout. De terugvlucht verliep prima en om 21 u precies waren we weer op Schiphol. Weer met een shuttlebus naar het hotel waar onze auto stond, die gelukkig direct startte. Echter iemand anders die ook in dat hotel had geslapen en de auto wilde oppikken, had minder geluk. In de regen hebben we samen met enkele Belgen die auto nog aangeduwd. Om 0.30 u  waren we weer heelhuids maar tevreden thuis. Resumerend een prachtige reis, veel gezien (zie de verhalen) en genoten van hetgeen ons geboden werd. Wel heb ik moeite gehad met het vele eten wat in het restaurant aangeboden werd en het feit dat sommige mensen niet alles consumeerden wat ze meenden te consumeren. Verder hebben we onderweg veel contact gehad met een moeder en dochter uit Den Haag.

1. Will:
    22 december 2022