9 juni: Waterford en omgeving.

9 juni 2018 - Dover, Verenigd Koninkrijk

Na het ontbijt zijn we naar het centrum van Waterford (gelegen aan de Suir rivier) vertrokken waar we de avond tevoren ook geweest waren om een hapje te eten. Onze B&B lag 5 min. rijden buiten Waterford. We bezochten de Reginald's Tower, de Christ Church Cathedral en we zagen een mooie Vikingboot. Een tweede cathedraal konden we niet vinden. We liepen langs het Waterford Crystal Centre ( Crystalfabriek) waar we zagen dat er drie bussen met bezoekers waren en daarom niet naar binnen gingen.  Onderweg kwamen we nog twee koperen stoelen van Vikingfiguren tegen met tekenen van veelvuldig aanraken. Een levensgroot schaakspel wat ridders, koningen en Vikingen voorstelde kruiste ook ons pad. Op de kade van de rivier de Suir hebben we nog de klokkentoren op de gevoelige plaat vastgelegd. Wat verder interessant om te vermelden is dat Waterford de oudste stad van Ierland is. Het werd door de Vikingen gesticht in 914. Vervolgens zijn we naar het vissersdorp Dunmore East ( 11 km verderop) aan de zuidoostkust gereden waar we enkele met riet bedekte cottages ontdekten. Er was ook een stukje strand met lifeguards en badgasten. Het water leek erg koud te zien aan de reacties van de watergangers. Aldaar kregen we zin in een ijsje, maar het bleek geen succes. Het was een softijsje, wat sneller smolt dan we gelikt konden krijgen. Het ijs droop alle kanten op en natuurlijk op onze kleren: nou weet ik waarom het zo genoemd wordt. Daarna reden we 17 km verder via de South East Costal Way naar het plaatsje Tramore. Het was daar een drukte van jawelste. Er was een groot pretpark wat meer weg had van een kermis en het daar tegenover gelegen strand lag naast badgasten bezaaid met keien. Er was geen stukje zand te bekennen. Velen liepen over de stenen te balanceren. Het weer was zoals gisteren schitterend. We hebben een en ander eens rustig zitten bekijken.

Via een andere terugweg naar ons B&B kwamen we nog over een mooie tolbrug ( € 1,90) op de N24. Na een powernapje zijn we naar Carrick-on-Suir (15km) gereden en hebben we een restaurant gezocht. We kwamen uiteindelijk in een Chinees restaurant terecht wat er van binnen heel mooi uitzag. Ook hier konden ze de R niet "uitspleken".

Morgen gaan we via Cork naar Bantry: 225 km.

1. Louis en Dien:
    9 juni 2018
    Heel mooie foto's wel n interessante reis en dat alles thuis uitgestippeld . Top . Hopende blijft het weer zo .
  2. Ans:
    10 juni 2018
    Prachtige foto's om mee te genieten. Goede reis vandaag.