10 juni van Waterford naar Bantry

10 juni 2018 - Bantry, Ierland

Na een goede nachtrust en een hartelijk afscheid van onze gastvrouw van het B&B vertrokken we om op weg te gaan naar Cork. Even tevoren was ons gebleken dat er landgenoten aan het ontbijt zaten die gisteren laat waren aangekomen en ongeveer hetzelfde traject gingen afleggen als wij gepland hadden. Zij hadden een auto gehuurd met het stuur aan de verkeerde kant en hadden de pech dat hun TomTom de geest had gegeven. Ze kwamen uit Heveadorp bij Arnhem.

Als tussenstop kwam Cork in beeld, maar onze TomTom had het steeds over Cok. In Cork bezochten we de binnenstad en liepen even wat kerken binnen, waar vandaag op zondag allemaal missen aan de gang waren. Eén kerk sprong eruit en dat was de Petrus and Paulus Church. Veel houtsnijwerk en marmer. We zagen ook een Iers nationaal monument wat de Ierse patriotten herdacht tussen 1798 en 1867. Heel oud dus. Eerder al viel het ons op dat er veel herdenkingsplaatsen waren van gevallenen uit verschillende tijdperken. Vervolgens gingen we op zoek naar het stadje Clonakilty (1588 gesticht) bekend om zijn bloedworst (black pudding) en uithangborden. Verder waren de straatjes in de binnenstad veelal versierd met verjaardagsvlaggetjes. Dit bleek toen we er aankwamen. Verschillende uithangborden werden prooi van Hanny's fototoestel. Bij een bakker nam ik een lekkers scone met boter en jam. Aan een softijsje durfden wij ons niet meer te wagen, want de zon scheen weer volop. Ook nu nog tijdens het maken van dit verhaal is hij verblindend. Ons B&B heeft uitzicht op de bergen en het water. Via de N71, die zeer slecht was en waar men 100 km p.u. mocht rijden zochten we via een zijweggetje de Drombeg Stone Circle op (net zoiets als Stonehenge in Engeland).  Zeventien rechtopstaande stenen die een cirkel vormden van 9,5 mtr doorsnede. Deze stamt uit 150 jaar vóór christus en even verderop stond een kookplaats uit de steentijd. Men verwarmde water m.b.v. warme stenen. Inmiddels was het 17u en zetten wij onze reis voort naar Bantry. Onderweg wilde onze TOMTOM ons steeds over zijweggetjes, links dan weer rechts naar Bantry sturen, maar de N71 ging er rechtstreeks naartoe. Kennelijk moet ik de instellingen nog eens goed nakijken. Gelukkig had onze vorige navigator een gedetailleerde kaart op haar schoot om bij te sturen. Om 17.45u hadden we ongeveer 232 km afgelegd naar Bantry. De B&B ligt enkele km buiten het stadje. De gastvrouw verwelkomde ons hartelijk. Het ziet er allemaal prima uit. Voor morgenochtend staat er alvast scrambled egg op het verlanglijstje. een goede afwisseling voor de maaltijd die we om 19u gebruikten in de Inn /Pub : The Snug, wat "dicht op elkaar" betekent. De foto's spreken voor zich.

1. Herman:
    11 juni 2018
    Wow, prachtige foto‘s, em nog steeds goed weer!
  2. Christina Verhallen:
    11 juni 2018
    Ha ihr beide. Dank voor jullie welkomstkaartje. Wat een interessante reis maken jullie, boeiend hoor. In Italië was het afzien, vaak boven de 30 graden. Toch veel ondernomen.
    Nog heel veel plezier en geniet van al het schoons daar. Liefs en groetjes, Tineke
  3. Marjo:
    Klinkt geweldig allemaal.
    En wat een mooie foto's!
    geniet samen:)
  4. Vojko Slavica:
    11 juni 2018
    Hallo die roode fiets meenemen groetjes