4 oktober

4 oktober 2023 - Knysna, Zuid-Afrika

Vandaag zijn we van Kaap St. Francis naar Knysna “verhuisd”. We vertrokken pas om 9.30u en konden het daarom na het opstaan rustig aan doen. We bezochten voor het vertrek nog even het naburige strand. Allereerst bezochten we na een kleine 10 minuten in de bus een schooltje voor kinderen van 3 tot 6 jaar. Zij kwamen van de naburige township. Een plaatselijke gids gaf hierover uitleg. (De kinderen waren momenteel met vakantie) We bezochten de keuken: de kinderen kregen tweemaal per dag aldaar eten, en twee klaslokalen. We stonden versteld van het goede niveau van onderwijs. Ook speelde er buiten een band (steelband) om ons te amuseren. Zij gebruikten een soort grote lege olievaten om muziek op te maken. Verder werd ons duidelijk gemaakt dat de school helemaal functioneerde van giften. De regering deed niets. De kinderen gingen van 7.30u tot 13 u naar school en daarna waren er ook naschoolse activiteiten. Vervolgens gingen we naar een pauzeplek, nabij een grote kloof. Over deze kloof was een aparte brug gebouwd. Onderweg passeerden we nog meer bruggen met mooie uitzichten. Ten slotte gingen naar Tsitsikamma, een nationaal park, waar verschillende leden van onze groep naar een hangbrug gingen via 420 treden heen en 420 treden terug. Dit was niet aan ons besteed en wij brachten de tijd door met het kijken naar de golven (de bus stond geparkeerd aan de kust) die tegen de rotsen aan beukten. Het hotel was daarna nog 75 km. Een zeer luxueus hotel. We kregen een zeer grote kamer met een eettafel, een zitje bij de tv, een grote slaapkamer met tv en een badkamer met bad en douche. Het zag er allemaal pico bello uit. Oh ja, we hadden ook nog een terras achter de kamer. De kamer was eigenlijk geen kamer, maar een appartement met een complete keuken met koelkast, diepvries en afwasmachine. Buiten was er verder een zeer grote tuin met prachtige planten en privé huisjes. Morgen gaan we naar Oudshoorn. Morgen dus weer een nieuw verhaal. Hopelijk is het internet dan weer net zo snel als nu.

1. Louis en Dien:
    4 oktober 2023
    Hoi , sta versteld wat zo n reis allemaal te bieden heeft en wat voor een organisatie het meebrengt voor 30 mensen uit Nederland. Fijn om zo uitgebreid de verhalen te lezen .
    Veel plezier enne jullie hebben nog een paar dagen. Groetjes
  2. Henny en Connie:
    4 oktober 2023
    Het is weer een leuk verslag Sjaak en Hanny. En mooie foto's.