2 oktober en 3 oktober

3 oktober 2023 - Cape St Francis, Zuid-Afrika

Vanavond was ik te moe om een reisverslag te maken. Op dinsdag zijn we na het ontbijt een wandeling gaan maken, waarbij we eerst met een pick-up truck naar het begin van de wandeling gebracht werden (in twee groepen). Eerst liepen we over een onverharde weg en die overging in een met stenen geplaveide strook door de bosjes richting een rivier: de De Qolora. We stapten in een gammel bootje samen met de gids en twee begeleiders. We voeren naar een soort waterval waarvoor we vlak ervoor omdraaiden en de weg (water) vervolgden naar een kloof met verderop een waterval. Bij die waterval waren hoge rotsen, waar enkele jonge mannen en een vrouw van onze groep vanaf sprongen in het water. Vervolgens werden we met het bootje terug gebracht naar de oever en konden we kiezen uit een korte of lange wandeling terug naar de afzetplek van de pick-up eerder op de dag. Hanny koos voor de korte wandeling en nam de kortste weg terug gezien de vele losse stenen en oneffenheden op het pad. Ze werd begeleid door de eerder genoemde begeleiders en nog een dame van de groep. Ik nam de lange route, hoog en laag met veel wind en vele vergezichten. In totaal was het 3,5 km. Na de lunch hebben we even gerust en zijn we weer met dezelfde pick-up naar de eerder vermelde plek gebracht en zijn een stukje gaan lopen naar een traditionele woning van een Xhosa dorp. Eerst liet een vrouw met stippeltjes in het gezicht zien hoe hun voeding eruit zag in een dik soort pan (vanaf het vuur) en later brood. Ieder kreeg een stukje. Ze lieten ook zien hoe een zware bos takken op het hoofd gedragen werd en hoe ze een emmer vol water op het hoofd droeg tijdens het lopen. Niemand durfde haar na te doen. Binnen in huis zongen meisjes voor ons liedjes en dansten. We mochten vragen stellen en zien hoe mais gestampt werd en in drie verschillende stadia bestemd voor de kippen, de varkens en hunzelf. Buiten liepen een haan en kippen met hun kuikentjes, varkens met hun jongen en kregen we door een plaatselijke gids uitleg over hun cultuur en levenswijze. De kinderen zwaaiden ons uit en zongen voor ons bij het vertrek. Uiteraard doneerden ieder een fooi voor de moeite. Weer terug naar ons hotel en gebruikten we het avondeten. Dit keer zonder een zangvoorstelling van het personeel uit de keuken wat de eerste avond wel was. Het zwembad hebben we die dag overgeslagen. Vanmorgen vroeg zaten er enkele apen vlakbij ons huisje. Eentje had er een jong aan de buik hangen. We vertrokken vanmorgen (woensdag 3 oktober) al weer vroeg om 7.45u want er stond een lange busrit te wachten van 420 km. Onderweg weer enkele stops, vergezichten en wegwerkzaamheden. We kwamen aan in het Cape st. Francis resort ( in onze info staat st. Frances Club Break) om 17.30u en kregen huisje 77. Het resort ligt vlak aan zee.  Na het avondeten even bijgekomen. Morgen bezoeken we eerst een township, bezoeken we een school. Daarna verder naar Knysna en een volgend reisverslag als de wifi goed werkt, want dat was gisteren wel een probleem.

1. Madeleine:
    3 oktober 2023
    Wat een indrukwekkende- maar ook een vermoeiende reis.
    In korte tijd zien jullie erg veel.
  2. Will:
    4 oktober 2023
    Inderdaad, indrukwekkend en vermoeiend. Straks tijd om in alle rust te verwerken in een dik, mooi fotoboek.
  3. Herman:
    4 oktober 2023
    Veel indrukken en ervaringen, ja lijkt me wel erg vermoeiend, jullie kunnen thuis weer alles verwerken
  4. Wilma en Ton:
    4 oktober 2023
    Ik sluit me aan bij de bovengenoemde schrijvers, indrukwekkend, vermoeiend maar een zeer mooie ervaring. En weer mooie plaatjes .Geniet er nog samen van.