25 juni veertiende dag in Noorwegen

25 juni 2023 - Oslo, Noorwegen

Na een goede nachtrust (wel weer warm) en een eenvoudig ontbijt hebben we online kaartjes gekocht voor een tramrit naar het centrum van Oslo. Die waren 1 uur na aankoop geldig, bleek later, waardoor we het op een lopen moesten zetten naar de tramhalte een stuk verderop. Gelukkig ging de tram pas om 9.59 u en kwam eerder aan. Bleef pauzeren en we twijfelden of het wel de goede was, maar het was zondag en de tijdsregeling was aangepast. Eenmaal in de tram kwam de trambestuurder uit zijn cabine en maakte hij een gezellig praatje met ons. Na Storgate stapten we uit en liepen richting het station. Het was nog erg rustig in de stad en al snel kwamen we bij de DomKirke. Echt mooi van binnen en we zagen de voorbereidingen aan de gang voor de mis van 11 u. Eenmaal buiten luidden de klokken uit volle “borst” en gaven we een bedelaarster wat geld. Verderop kwamen we het parlementsgebouw tegen, waar allemaal mensen met pakken en chique kleren stonden. Bleek het een optocht te gaan worden ter herdenking van een schietpartij 25 juni 2022 waarbij 2 mensen werden gedood en 20 gewond: van de LHBT gemeenschap. Trouwens door heel Oslo kwamen we die kleuren overal tegen. Er liep zelfs een jongen die ze op zijn schoenen, kousen, zijn korte broek, t-shirt en hoedje had. Overal hingen ook vlaggen. De politie hield toezicht. Later kwamen we de optocht weer tegen bij het Raadhuis waar een dienst werd gehouden (werd mij verteld). Na het raadhuis kwam het universiteitsgebouw, het koninklijk paleis met zijn tuinen en wachters, het Nationaal theater en drie pieren De Akir Brygge (pier) , waar we geluncht hebben (aan het Oslofjord). Daarna hebben we bezoek gebracht aan Akershus Vesting en slot uit 1299. Inmiddels was Hanny door de hitte bevangen en zijn we in de schaduw even bijgekomen en besloten we weer naar het hotel te gaan. Ik wilde zwart rijden, maar Hanny durfde dit niet. Eerder had ik onderweg gezien dat iedereen zomaar instapte en zich nergens om bekommerde. Er was ook geen controle. Maar goed: eerlijkheid duurt het langst en kocht ik toch maar twee kaartjes online bij de halte. Om 16u waren we weer in het hotel en hadden we 1,5 u nodig om bij te komen, moe maar voldaan. Morgen gaan we naar Kristiansand (318 km) naar de veerboot die ons weer naar Emden brengt: en daarna naar huis op dinsdag 330 km

1. Ans:
    25 juni 2023
    Weer een sportieve dag gehad
  2. Louis en Dien:
    25 juni 2023
    Hoi , hadden jullie risico genomen , test zwartrijden had weer wat centjes gespaard , ha ha .
    Nog even dan is het budget op en terug naar de Aronskelk Venray . En begint het gewone leven weer .
    Vakantie voorbei. Jammmmmer.
    Grtz
  3. Herman:
    26 juni 2023
    Een wel erge warme dag, zeker voor Noorwegen, geweest. Beter weer hadden jullie niet kunnen treffen, hier al fors koeler. Nog even bijkomen in Kristiansand, en dan de oversteek naar Emden. Kristiansand is ook een leuke plaats.