24 juni dertiende dag in Noorwegen.

24 juni 2023 - Oslo, Noorwegen

In Beitostolen konden we ontbijten in het ernaast gelegen hotel (we sliepen in een soort dependance), maar er was ook een bakker in het aangrenzend gebouw: we konden binnendoor lopen en troffen een heel vriendelijke bakker die ons broodjes met jam en boter verkocht en twee koppen koffie per persoon. Vervolgens zijn we om 8.50u vertrokken richting Oslo 220 km. Onderweg weer een schouwspel aan wegen, meren en landerijen. Veelal reden we niet harder dan 60-70 km, erg ontspannend. Onderweg bij een benzinestation een flink broodje gezond gegeten met koffie laite. Vlak voor Oslo de route naar Vigeland Parken ingegeven in de navigatie, maar die leidde ons niet direct naar waar we heen wilden. Het park met de vele beelden van de heer Vigeland. Uiteindelijk vonden we het toch en in een zijstraatje op drie honderd meter lopen parkeerden we de auto vlakbij de Turkse ambassade. Het park was verrassend: overal beelden. De beste man is actief geweest tussen 1925 en 1933. Er liepen vele bezoekers in het zonovergoten park rond en ook vele groepen met reisleiders die hun bordje omhoog hielden: volg mij. We hebben talrijke foto’s gemaakt en veel verklarende teksten gelezen van die beelden. Bij de hoofdingang van het park hebben we wat fris gekocht en ook een ijsje. De auto stond er gelukkig nog bij terugkomst, want toen we lopend vertrokken naar het park kwam ik een bordje tegen waarop stond dat foutparkeerders weggesleept werden. Er was geen parkeerautomaat. De weg naar het Hi Haralds Heim hotel wees ons de TomTom feilloos en we konden een parkeerplaats vinden 10 meter van onze kamer op de begane grond. Scheelde een boel getil met onze spullen. Mooie kamer maar erg warm. Het was inmiddels 25 gr. buiten we en koelden op de kamer even af, met minder kleren aan. Om 18u hebben op 10 min. open van ons hotel een griek gevonden om te eten. Op verzoek een minder grote portie voor die oude mensen te geven bleek geen respons te zijn gekomen. “ Wij geven altijd grote porties” aldus de ober die uit Roemenië kwam. Het smaakte overigens erg goed. Tijdens het maken van dit verslag zitten we buiten vlak bij de auto en is het nog 20 graden met een lekker fris windje. Morgen gaan we Oslo verkennen en nemen de tram. Kaartjes kopen we online via de I-phone.

1. Frank:
    24 juni 2023
    Hele mooie reis tot nu toe, Hanny en Sjaak.
  2. Herman:
    24 juni 2023
    Zo vele indrukken en mooie herinneringen gemaakt, Oslo we komen eraan.😎
  3. Christina Verhallen:
    25 juni 2023
    Wat een prachtige reis Hanny en Sjaak.De pracht van de natuur zal je nog lang bijblijven!
  4. Rien Weijers:
    Veel plezier in Oslo
  5. Madeleine:
    25 juni 2023
    Noorwegen is prachtig. Zo'n vakantie is echt genieten!