23 juni twaalfde dag in Noorwegen.

23 juni 2023 - Beitostølen, Noorwegen

Het verblijf in ons appartement in Hesthaug was ons prima bevallen, zij het dat de trappen naar boven erg smal waren en moeilijk te begaan met een zware koffer, maar het lukte toch. De eigenaar was een zeer vriendelijke man en behoefde geen nacontrole van de ruimten te zien, die we netjes achtergelaten hadden. Om 9.39u vertrokken we via Geiranger, waar het weer erg druk was en waar weer twee cruiseschepen in de haven lagen o.a. Mein Schiff drie, waarvan we vlak voor Geiranger al passagiers tegenkwamen op een electrische mtb: allemaal netjes achter elkaar. Na Geiranger ging de weg flink omhoog en waren er weer verschillende uitkijkpunten met een drukte van heb ik jou daar. Ook kwamen we vele bussen tegen op de smalle bergwegen. Over kampers maar niet te zwijgen. Het stikte ervan, trouwens onze hele reis hebben we er wel duizend gezien. We zijn vervolgens naar een pas gegaan met sneeuw: Djupvasshyttapas op 1037 mtr hoogte. Toen zijn we door het Ottadal naar Lom gereden, nadat we eerst een lekker warm broodje gegeten hadden bij een benzinestation in Skjak (lijkt een beetje op Sjaak). In Lom was een nationaal kampioenschap volksmuziek in klederdracht. Er stonden vele auto’s , kampers en tenten. Wat ons meer opviel was een staafkerk uit 1160 helemaal uit hout gebouwd. Een van de grootsten uit heel Noorwegen. Een staafkerk heeft een hele aparte bouw (staaftechniek). Met entree naar binnen. Heel kleurrijk ingericht met schilderijen en van houtsnijwerk voorzien. Vervolgens zijn we verder gereden via een schitterende weg door het nationaal park Jotunheimen. Wederom een schouwspel voor het oog. (Niet te beschrijven dus). We kwamen niet uitgekeken en wilden alsmaar foto’s maken. Maar ja. We hadden er al zoveel. Het hoogste punt dat we bereikten was 1385 mtr en die pas heette Valdresflya. Rechts en links veel stenen, watertjes al dan niet bevroren en bovenop rechts en links van de weg bamboestokken, die aangaven waar de weg liep als er sneeuw op lag. Ook rechts en links een uitgebreid gezicht op vele stenen her en der. Ook weer niet te beschrijven. Om iets voor 17u kwamen we aan in Beitestolen en vonden ons verblijf voor een nacht. In een plaatselijk restaurant hebben we weer Trout (forel) gegeten met een heerlijke salade met o.a. stukjes granaatappel, aanbevolen door de ober. Morgen gaan we naar Oslo voor 2 nachten.

1. Louis en Dien:
    23 juni 2023
    Mooie uiteen gezette dag , veel gezien .
    Nou als jullie terug zijn dan wel even rusten in de stoel of bank , ha ha .
    Vraag ,?? alles naar wens verlopen daar in Noorwegen hoop van wel .
    Groetjes
  2. Rien Weijers:
    23 juni 2023
    Stukje kouder daar. Brrr. Mooie omgeving!
  3. Herman:
    23 juni 2023
    Mooi reisverhaal, ja een prachtig stuk Noorwegen, goede reis naar Oslo
  4. Will:
    24 juni 2023
    Wow, mooie natuur. Hannie ook kunnen genieten van de folklore.