18 juni zevende dag in Noorwegen

18 juni 2023 - Ålesund, Noorwegen

Het hotel van Scandic Parken in Alesund had lekkere bedden en een zeer uitgebreid ontbijt, zo bleek ons. Dus we hadden een goede nachtrust en waren voorbereid op het beklimmen van die vele trappen van de Aksla. Het was alleen wat mistig om 7.30u toen we opstonden, maar het klaarde vrij snel op en met de bergschoenen aan begonnen we aan het klimwerk om 10.30u. De trappen oplopend was het al erg druk en tussendoor konden we regelmatig rusten. Boven aangekomen was het erg druk bij het uitkijkpunt. Mensen waren ook via een andere manier hier gekomen bleek ons: met een taxi, hop-on hop of bus of met de eigen auto. Geconcludeerd nadat ik de omvang van sommige personen had gezien. Al met al waren we binnen een uur weer beneden en gingen we via ons hotel naar de binnenstad. Overigens is te vermelden dat er weer een boot van Mein Schiff lag aangemeerd en we overal de gasten ervan ervaarden. Veelal Duitsers. Waren erg vriendelijk en hielden rekening met bejaarden zoals wij die de reling bij de trappen vast moesten houden en met een stok in de andere hand. Al met al viel het klimmen en dalen ons mee.  De temperatuur was nog aan de frisse kant, 20gr. Bij ons hotel, waar zowat de “tocht” naar de Aksla begon, maakte Hanny van de gelegenheid gebruik om haar bergschoenen uit te doen. Vond ze geen gezicht bij haar kleding. We bezochten daarna de wijk van de Jugendstil en bezochten een kerk, Alesund Kirke, waar op dat moment een mis aan de gang was: kon ook niet anders dan op zondagmorgen. Via een omweg kwamen we weer bij ons hotel. De straten liepen omhoog en omlaag met de nodige obstakels. Onderweg oplettend dat we niet over stoepen en treden struikelden keken we alvast waar we later wat konden eten. Na een rustuurtje of wat zijn we in een leuke “tent” lasagna gaan eten welke ons goed bekwam. Personeel was erg vriendelijk, snel en werkte efficiënt. Morgen gaan we naar het noordelijker gelegen Kristiansund; ook aan de kust.

1. Herman:
    18 juni 2023
    Echt prachtige dag zo te zien, met een forse klim. Ja, overal aan de kust zie je die grote cruiseschepen.
  2. Will:
    19 juni 2023