15 juni vierde dag in Noorwegen

15 juni 2023 - Sogndal, Noorwegen

Na een goede nachtrust en een superrrrrr ontbijt, waarbij we tussen allemaal kwetterende dames zaten die een congres over education bezochten samen met teachers zijn we rond 9 u vertrokken naar onze verrassing. Gelukkig bleek ook nu de parkeerautomaat in de parkeergarage bij het hotel ons nummerbord niet te herkennen en konden we kosteloos vertrekken naar het plaatsje Flam. Aldaar aangekomen hebben we het vertrekpunt van de verrassing opgezocht. Terwijl we daarmee bezig waren kwamen we een heel mooi kerkje tegen. Later meer hierover. Nadat we het betreffende vertrekpunt hadden gevonden zijn we naar Aurland gegaan om de tijd tot 14 u te verbrengen. Aldaar hebben we wat rondgewandeld en weer een kerkje bezocht. Bij een ouderwets winkeltje van een Bakeri hebben we een aparte lekkernij gebruikt met koffie. Toen we om 14u weer terug waren in Flam Hebben we weer kosteloos onze auto geparkeerd en zijn we geschrokken van de aanwezigheid van een zeer groot cruiseschip, waar honderden passagiers vanaf kwamen die de aanwezige attracties bestormden en ook in de rij gingen staan voor hetgeen wij van plan waren: een ritje met de Flam Bahn van Flam naar Myrdal en terug: 40 km hen en weer naar een hoogte van 850 meter. Onderweg zagen we vele watervallen en stroompjes met helder water wat van de gesmolten sneeuw kwam uit de bergen. Uiteraard zagen we ook vele bergen met sneeuw. Tegenover ons zat een echtpaar uit Schotland, wat woonde op een klein eiland in het zuidwesten. De trein stopte tien minuten voor een fotoshoot bij een, wat wij een ruige waterval noemden: de Kjos-Fossen. Iedereen werd bedolven onder vele druppels door de kracht waarmee die waterval naar benden denderde. Bovenop een pauze van 20 min. En weer terug naar Flam, waar we om 17u aankwamen. Overigens hadden die passagiers van die cruise boot allemaal een gereserveerde plaats en hadden we er verder geen last van. Op weg naar ons appartement in Sogndal zijn we door een tunnel gereden van 25 km. Voor ons reed een auto zonder zijn lichten te hebben ontstoken. Op mijn signalen reageerde die braadworst niet. Als er tegenliggers aankwamen, zag ik hem bijna niet voor mij rijden. Eenmaal uit de tunnel zag ik dat het geen braadworst was maar een Doos. Via een pont kwamen we ten slotte aan in Sogndal om 17.45u waar we net op tijd een plaatsje vonden voor onze auto die we konden parkeren onder het balkon van ons appartement, waarop ik nu dit verslag maak. We hebben een mooi uitzicht op Sonjefjord vanaf dit balkon. Nou morgen hebben we een rustige dag. Overigens is het hier nog hardstikke licht om 22.48u

1. Rien Weijers:
    15 juni 2023
    Geweldig moet dat zijn het donderend geraas van water.
  2. Herman:
    15 juni 2023
    Weer een mooie dag en nog steeds prachtig weer
  3. Vojko Slavica:
    16 juni 2023
    Heel anders dan in Croatie maar wel mooi
    Groetjes
  4. Will:
    16 juni 2023
    Geniet samen van al het moois,
    Van doos Will