13 juni 2e dag in Noorwegen

13 juni 2023 - Stavanger, Noorwegen

Al vroeg uit de veren vandaag, maar ook weer niet zo vroeg, want we konden al om 6 u ontbijten. Het werd uiteindelijk 7.30u. We vertrokken om 10 u naar de stad Stavanger om deze te bezichtigen en om een boottochtje te maken. Het parkeren bij de aanlegplaats voor die boot aanvaarde onze auto maar drie uur en de plaatselijke VVV medewerker liet ons weten dat we een paar honderd meter terug  in een parkeergarage terecht konden. Dit keer een gelukje: de parkeerautomaat herkende onze nummerplaat niet en na info via “ de knop” bleek dat we voor niets konden parkeren. Het was anders wel meer geweest dan 12 euro, van 10.30u tot 19.30u. Eerst verkenden we dus het oude gedeelte van Stavanger en daarna de rest. De oude brandweertoren, die een blikvanger is, bleek gesloten. Van daarboven zouden we een mooie blik op de haven hebben gehad, waar toevalligerwijze eenzelfde boot van de firma Mein Schiff kwam aangemeerd, waarmee we in december een cruise hebben gemaakt naar de Canarische eilanden. We zagen de passagiers naar buiten stromen, die Stavanger gingen bezoeken. Later meer hierover. Na het oude gedeelte wilden we een bezoek brengen aan de Domkirke, maar deze stond in de steigers: ha ha. Toen hebben we maar wat geslenterd door de winkelstraatjes en lunchten we in een: Lunchroom. Vervolgens hebben we het park bezocht achter de Kirke en genoten we van het zonnetje totdat het tijd was voor de boottocht op de Lysefjord. We hadden een vest meegenomen voor de wind op de boot, maar deze bleken we pas op de terugreis nodig te hebben. De bezienswaardigheid onderweg was een kloof (Vagabond Cave) waar smokkelaars belasting wilden ontduiken, verder nog een stuk waar twee geiten woonden en op de boot afkwamen, toen deze naderbij hen kwam, maar ten slotte, waar het allemaal om ging: de Preikestolen (de Preekstoel), een rotsformatie die boven afgeplat is en waar men via een wandeling (boven natuurlijk) anderhalf uur over doet en niets is voor oude mensen zoals wij. Wij zagen hem dus vanaf de boot. Op de terugweg begon het meer te waaien en konden we onze vesten aandoen. Onderweg hebben we een dame gezelschap gehouden die van Mein Schiff kwam en haar man daar achterliet omdat hij bang was “zeeziek” te worden.   Zij kwam uit de buurt van de Hansestad Rostock, alwaar Mein Schiff in de buurt uit Kiel  was vertrokken. Om 18.45u hebben we aan de kade een hapje gegeten wat we konden bestellen met een QR-code op de tafel. Helaas was ons Noors niet zo goed omhet allemaal te kunnen ontcijferen. We bestelden het daarom mondeling bij een serveerster. Achteraf bleek het allemaal erg veel en vet te zijn en was het ook flink duur, maar ja vakantie is vakantie in Noorwegen. Vanochtend ontdekten we op onze kamer pas een koelkastje, dus toch nog een beetje geluk. Konden we flesjes drank wat koel houden. Morgen gaan we naar Voss, 300 km.

1. Rien Weijers:
    13 juni 2023
    50 jaar liefde is weer goed op de foto's vereeuwigd.