12 Juni 1e dag in Noorwegen

12 juni 2023 - Sandnes, Noorwegen

Ben gisteren nog vergeten te vermelden, dat toen we uit de haven van Emden vertrokken we aan de kade verderop heel veel bling bling zagen. Dit bleken allemaal auto’s te zijn van de daar gelegen VW fabriek. Zover het oog reikte stonden er op verschillende plekken auto’s. Ik schat geen honderden, maar duizenden: echt waar. De nacht hebben we onrustig doorgebracht. Veel wakker geweest. Ik had een erg smal bed etc. Na het ontbijt om 7 u al, zijn we ons gaan voorbereiden voor vertrek van de boot, die pas om 10.45u aankwam in Kristiansand. Voor de deur van deck B2 (autodeck) hebben we samen met enkele motorrijders uit Groningen de tijd van het wachten verbracht tot de boot aanmeerde. Eigenlijk had dit om 10.00u moeten zijn. Vlotjes konden we van de boot vertrekken en bij de douane konden we zo doorrijden naar Mandal, waar we even rondgekeken hebben en een beroemde kerk van hout bezochten, die natuurlijk op slot was. Het parkeren van de auto  konden we betalen met een creditcard, want de bankpas van de RABO werd geweigerd. Achteraf kostte ons dit uurtje parkeren 12 euro. Er was dus toch iets fout gegaan met die Noorse parkeermeter, of met mij. In Mandal hebben we ook nog even wat Noorse Kronen gepind met de bankpas, was overigens wel  goed ging. Daarna zijn we in de lekkere hitte naar Flekkefjord gereden. De wegen waren mooi, veel stenen langs de wegen die kronkelden en steeds verschillende snelheden aangaven op de E39. Onderweg hebben we het broodje opgegeten wat we stiekem van de boot hadden ontvoerd. Rond 14u kwamen we aan inFlekkefjord waar we het hotel zagen waar broer Herman (van Hanny) vorig jaar gelogeerd heeft met zijn echtgenote ook Hanny genaamd. Na een rondje door die stad hebben we een lekker ijsje gegeten wat Hanny weer hoofdpijn bezorgde. De rit naar Sandnes (en dus niet Stavanger) met het hotel duurde vervolgens nog een uurtje. Om 17u kwamen we daar aan, waar bleek dat er geen lift was en het restauarant gesloten. Maar goed, we werden naar een Pizzabakeren (Noors) gestuurd even verderop, maar dat was een afhaalgedoe. We zijn daarop maar naar het winkelcentrum gereden (10 min.) waar we heerlijk Indiaans gegeten hebben. Inmiddels is het 20.45u en maak ik dit verslag op een warme kamer zonder airco. Het is hier nog 20 gr. En het koelt langzaam af. Nou morgen gaan Stavanger verkennen en daarna e tochtje op een boot maken in een Fjord (Lysefjord) van 15u tot 18.30u. Nu wel wat foto’s.

1. Louis en Dien:
    12 juni 2023
    Zo , nu lees ik af en toe wat tegenvallers maar niet getreurd komt allemaal goed . Parkeren 12 € en broodje gratis, ha ha .
    Trouwens welke van de 2 op de foto met Hanny is het geworden ? Links of rechts ?? Veel plezier
  2. Frank:
    12 juni 2023
    Zoals jullie weten hebben wij de trip verleden jaar nog vanuit Groningen kunnen maken. Geniet in ieder geval van het mooie land.
  3. Mariëtte:
    12 juni 2023
    Leuk om jullie weer te volgen. Hel fijne dagen.
  4. Vojko Slavica:
    Goedemorgen
    Fijn dat jullie leuk hebben
    Mooie foto's
    Ciao
  5. Madeleine:
    13 juni 2023
    Een paar kleine tegenvallers, maar dat kan gebeuren.
    Mooie foto's!
  6. Herman:
    13 juni 2023
    Noorwegen is en blijft een duur land, maar ja, je gaat ook niet naar Noorwegen omdat het een goedkoop vakantieland is, dat is het zeker niet, maar wel prachtig, zeker als het weer meewerkt zoals bij jullie nu. Ja voor ons heel herkenbare plekjes, we hebben waarschijnlijk 's avonds in het restaurant gegeten, waar jullie van een ijsje genoten.
    Flekkefjord werd ook wel eens de Hollanderstad genoemd in de 18de eeuw, omdat er zoveel Hollanders woonden.
    Geniet vandaag van de bootreis in een van de mooiste fjorden en de adembenemende preekstoel.