Beijing 20 april

20 april 2019 - Peking, China

Vandaag gingen we al vroeg op pad naar de Chinese muur (The Great Wall) om de drukte voor te zijn. We hadden ons voorbereid door stevige wandelschoenen aan te trekken en ieder een wandelstok mee te nemen. Echter toen we uit het raam keken van onze hotelkamer na het opstaan bleek het te regenen. Toen we wegreden was het weer droog. De Chinese muur: stamt uit 210 vóór Christus en heeft een totale lengte van 8.850 km tijdens de Ming Dynastie (1369-1644)gebouwd en gemeten. Later is uit onderzoek gebleken dat de totale lengte van de muursecties 21.195,18 km is. Dit komt omdat de muur niet uit één stuk bestaat. In de verschillende dynastiën werden namelijk verschillende stukken van de Chinese Muur gebouwd op verschillende plekken. In Wikipedia spreekt men van 6400 km. De verschillende wachttorens liggen 120 mtr uit elkaar, omdat men met pijl en boog niet verder zuiver kon schieten dan 60 mtr. De torens bestaan uit drie lagen. De generaals verbleven in de onderste laag, de soldaten en het materiaal in de tweede laag en de derde laag werd bewoond door de generaals. Aangezien het gedeelte van de muur wat wij bezochten steeds de weg van de heuvels volgde en het niveau op en neer ging, moesten wij ook veel omhoog en omlaag gaan. Soms waren de stenen gelijkvloers, maar meestal waren er trappen omhoog en omlaag. De treden variëerden ook van hoogte, wat voor de korte benen van Hanny niet altijd even gemakkelijk was. We kregen tevoren uitleg hoe we het beste konden lopen omdat we midden in een sectie van de muur begonnen. Eerst namen wij nog een cabinelift naar de muur. Het gedeelte boven Beijing bevatte de secties 1 t/m 20 en we begonnen bij sectie 14. Al snel kregen we in de gaten dat het lopen tot sectie 20 een heel karwei zou worden met al die trappen omhoog en omlaag etc. Na tweemaal 120 mtr lopen zijn we teruggekeerd naar sectie veertien en vanaf daar naar sectie 8 gelopenit was een zeer steile afdaling die voornamelijk uit trappen bestond. Sommigen van de groep namen de cabinelift naar beneden, maar Hanny en ik lieten ons niet kennen. We haalden na drie kwartier ongeschonden de laatste trede, zij het met een nat hemd van het zweten. Na de middag zijn we naar de stad Beijing gegaan en bezochten we de Drumtoren( jaar1420 tijdens de Ming Dynastie gebouwd) met zijn 24 trommels ( + een grotere) die gebruikt werden om het uur van de dag aan te geven. Toen waren er immers nog geen klokken. Daarna bezochten we een huis van een bewoonster van de Huttonwijk (typische oude Chinese wijk). Hutton= steegjes. Vervolgens maakten we een riksjatour door die wijk. Nou die riksja's waren zeker aan vervanging toe. De ketting hing zowat op de grond en hij moest remmen door op een staalkabel te trappen. Ik had die fietser van de riksja bijna geld gegeven voor een nieuwe fiets. Uiteindelijk nam hij routinematig de fooi van ons aan en vervolgde zijn weg naar zijn volgende ritje. De avond hebben wij besloten met een Pekingeend diner met de groep. Ook weer aan een ronde draaitafel gezeten en de kok sneed traditioneel de eend in stukjes, die we in een soort pannekoekje moesten draaien (met de stokjes) samen met een dun reepje komkommer, lente-ui en met enkele druppels sesamsaus.

Morgen wordt het 23 gr. we bezoeken dan de Verboden stad en de Tempel van de Hemel. P.s. niemand heeft de snelheid geraden van de hogesnelheidstrein naar Peking. Jullie krijgen nog één kans.

1. Christina Verhallen:
    20 april 2019
    Wat een conditie hebben jullie! Goed gedaan. Een hele belevenis zo'n chinese muur.
    Hier is het vandaag 26 graden, poeh poeh.
    Geniet ten volle en Zalig Pasen. Groetjes, Tineke
  2. Louis en Dien:
    20 april 2019
    Ja ja heel warm gelopen , perfecte conditie . Genoten van de Chinese muur en wat er om heen riksya man WAT !! geen geld gegeven nog jammer had ie zich anders voorgesteld . Ha Ha Ha .Groetjes .
  3. Louis en Dien:
    20 april 2019
    Oh ja nog bijna vergeten denk + - 300 km per uur.
  4. Ans:
    20 april 2019
    Jullie hadden mij best als masseur kunnen meenemen, denk ik. Je krijgt van dit soort uitstapjes heel mooie spieren😉
  5. Louis en Dien:
    20 april 2019
    Oh ja bijna vergeten snelheids trein + - 300km per uur.
    Veel vakantie plezier .
  6. Wilma en Ton:
    20 april 2019
    Wat een belevenis die muur je moet het maar aan durven knap hoor.
    Ik denk dat de trein sneller rijdt zo.n 350 km. per uur
    Groetjes uit het zonnige Venray
  7. Madeleine:
    21 april 2019
    Wat een goede conditie hebben jullie!
    Het is een heel interessante reis met veel bezienswaardigheden.
    Druk programma.