29 september

29 september 2023 - Sani Pass, Drakensbergen, Zuid-Afrika

Gisteren zijn we al vroeg onder de wol gekropen, want we waren best wel moe. Om 5.30u hadden we de slaap al uit en zijn we 0m 5.45u maar opgestaan. Om 7u moesten de koffers weer buiten de deur van onze kamer staan. Daarna ontbijt, wat goed was verzorgd. Om 7.45u vertrokken we voor een lange reisdag. Onderweg hadden we drie pitstops, steeds bij een soort wegrestaurant. Om 13 u aten we een pizzaatje. We reden daarna rechts langs Durban, een miljoenen stad. Huizen, huizen en nog eens huizen, grote van de rijken en kleine van de armen. Over het aantal auto’s op de weg zwijg ik maar. Verder reden we km’s lang langs wegwerkzaamheden die vijf jaar zouden duren en waarvoor de wegwerkers in speciaal daar geplaatste woningen verbleven na gedane arbeid. Na de derde pauze bezochten we de plek, waar Mandela in 1961 werd gearresteerd en waar een monument van hem geplaatst is. Tevens bezochten we een museum wat helemaal aan Mandela was gewijd. Vervolgens reden we nog 30 km, van de in totaal 500 km van vandaag, naar ons hotel. Via wegen, die wel opliepen tot 1600 mtr kwamen we verder De Drakenbergenketen in en uiteindelijk om 17.30u bij ons Hotel (Premier Hotels & Resorts) in de buurt van de Sani Pass. Deze gaan we morgen bezoeken, zoals eerder vermeld. Vertrek om 9.15u. Het diner in het hotel was overigens ook weer prima verzorgd. Morgen verslag van de 4x4 drive door de Sani Pass. Overigens zagen we nog voor Durban langs de autosnelweg kilometers lang vrachtwagens op de vluchtstrook staan die stonden te wachten om gelost te worden op de verderop gelegen steenkoolcentrale, die dit werk niet aankon. Het betekende voor die chauffeurs dagen wachten, slapen in de cabine etc. Onvoorstelbaar.

P.s. Vergeten jullie niet om naar de laatste video te kijken.

1. Herman:
    30 september 2023
    Flinke afstanden en indrukwekkend landschap.
  2. Louis en Dien:
    30 september 2023
    Hoi , drukke dagen zal zeker vermoeiend zijn , maar zelf uitgekozen , zeker geen Spijt zo n geweldige reis.
    Anders dan Nederland ha ha .Mooie foto's .
    Veel plezier en geniet .
  3. Henny en Connie:
    30 september 2023
    Een mooi stukje weer Sjaak en Hanny.