Donderdag 13 juni.

13 juni 2024 - Sunne, Zweden

We hadden vannacht weer een lekker bed, alhoewel van elkaar gescheiden. Na een goed ontbijt in het hotel vetrokken we naar Sunne, 5 km verderop. We hadden een plattegrond in het hotel meegenomen. We bezochten de kerk, die ons reeds van verre opviel. Uit het jaar 1667. Hardstikke mooi van binnen en netjes…….! Toen we rond het kerkje liepen cirkelden er een paar schreeuwende meeuwen boven ons hoofd en eentje maakte een duikende beweging naar mij. Ik moest wegduiken. Even verderop liep een pluizig vogeltje, waarva ik aannam een jong van hen. Later ( ‘n uur of wat) zag ik allemaal witte spetters op mijn broekspijp: had die meeuw in zijn duikvlucht op mijn broek gescheten. Daarna verkenden we Sunne voor vanavond om een restaurant te lokaliseren, want we wilden niet in het hotel eten. Dat menu kenden we reeds en….. het was behoorlijk duur. Eerst kochten we bij de COOP nog een broodje en een drankje als lunch. Vervolgens zijn we onder een stralende hemel naar het Rottneros Park gereden. Eigenlijk een landgoed geconstrueerd door een businessman,Svante Pählson, rond een huis (1918 wat later afbrandde ) dat werd herbouwd. Dat landgoed werd in 1932 gevormd bestaande uit bloementuinen met sculptures (beelden) veelal van steen en koper. Een eerbetoon aan Selma Lagerlöf o.a. de schrijfster van Nils Holgersons wonderbaarlijke reizen. We liepen er anderhalf uur rond. Hanny genoot er echt van. Na een kopje koffie en uiteraard een kaneelbol vertrokken we naar Grasmark, 21 km verderop aan het Rottnen meer. Daar bezochten we eerst een mooi kerkje (ja alweer) waarbij het interieur opvallend mooi en netjes was evenals het kerkhof. Mooi gemaaid gras en ook netjes. We trokken de stoute schoenen (bergschoenen) aan voor een wandeling rond een meertje waaraan dat kerkje ook lag. De wandeling (Lillsjön ronde) was 4,5 km door bossen en smalle ongelijke paadjes door struikgewas en landweggetjes met weer veel lupines langs de kanten. Na driekwart wandeling kwamen we eindelijk een bankje tegen en genoten we van het zonnetje en de stilte. We deden er in totaal 5 kwartier over (4,5 km). Even bijgekomen in de auto reden we terug naar Sunne, waar we in een Thais restaurant onze honger gestild hebben. Ten  tijde van het schrijven van dit verhaal (20.20u) schijnt het zonnetje nog steeds alhoewel de temperatuur niet hoger is geweest dan 14gr.

Van reisblog naar fotoboek
Laat een prachtig fotoboek afdrukken van je verhalen & foto's. Al vanaf € 21,95.
reisdrukker.nl

Foto’s

2 Reacties

  1. Louis en Dien:
    13 juni 2024
    Zo jazeker een geslaagde dag veel gezien eigelijk op n korte afstand , mooi verslag elke dag wij genieten hiervan .
    Hier is alles oké. En rustig , geen regen, morgen wel = afwachten.
    Goede reis verder en hou ons op de hoogte.
    Grtz .
  2. Leo en mariëtte:
    13 juni 2024
    Mooi foto's. Dat wordt weer een prachtig boek. Zo te zien niet warm. Zie jullie genieten.