Guilin-Yangshuo 29 april

29 april 2019 - Guilin, China

Om acht uur al vertrokken we op weg naar de boot, waarmee we over de rivier de Li gingen varen. Het ontbijt hadden we in het hotel in een apart gedeelte voor Europeanen gekregen. We hadden dus veel brood. Eieren werden op bestelling gebakken en sommigen namen er wel drie. Het was een uurtje rijden en toen we de bus uitstapten kregen we een lunchpakket mee. Om door de ingang van de boottoegang ( klinkt raar hè?) te komen moest onze bagage weer door een scanner. Eenmaal door de poortjes bleek het een drukte van jawelste te zijn van bijna allemaal Chinezen, die hetzelfde van plan waren als wij. We moesten duwen en dringen om elkaar niet kwijt te raken. Chinezen staan erom bekend dat ze overal voordringen. Op de boot was plaats voor 100 gasten en na een ritueel welkomstwoordje door de gastvrouw en de kapitein kregen we voorgedaan hoe een zwemvest aangedaan moest worden, onder het genot van een kop thee. Pas na 20 minuten mochten we naar het bovendek voor het aanschouwen van de omgeving. Onderweg was het zicht op vele bergen, begroeid met groene bomen en struiken en aan de oever groeide veel bamboe. De ene foto na de andere werd gemaakt. Soms werd er omgeroepen wat er aan vorm in de bergen (Karstgebergte) te zien was. We kregen ook een folder met daarop de route en de bezienswaardigheden onderweg. Ook was er een achtergrond te zien, die vermeld staat op een briefje van 20 Yuan. Vele dames maakten een selfie met die bergen op de achtergrond. Na drie uur varen (68 km) en vele foto's te hebben gemaakt kwamen we aan in Yangshuo. Op de kade werden we wel 1 km lang langs een soort marktkrampjes geleid, waar ons van alles werd opgedrongen om te kopen. We liepen heel dicht op elkaar in een grote mensenmassa die uit de wel 50 boten kwamen. Ten slotte werden we in een electrische "golfkar" met zijn zessen tegelijk naar ons hotel gebracht. Onze bus was inmiddels met onze koffers al bij het hotel. Na een korte rustpauze hebben we een bekende winkelstraat bezocht genaamd "Weststreet", nadat we in het hotel al direct zonder stroom kwamen te zitten. Weststreet= Winkels en winkels en restaurants naast elkaar. We hadden de pech dat het begon te regenen en niet zo'n beetje ook. Uit nood kochten we een paraplu, omdat we daar niet op gerekend hadden. We wisten wel dat het kon gaan regenen, maar dat zou pas tegen de avond zijn. We bezochten de StarBucks voor een kopje koffie en aten alvast een hapje, want we zouden 's avond naar een Lu's Impression show gaan. (show met lichtstralen).

Eenmaal terug in het hotel vernamen we dat de show niet doorging vanwege de heftige regenval. De tribunes stonden onder water. De moessontijd is begonnen. De stroomstoring in het hotel was inmiddels verholpen. Tijdens het maken van dit verslag goot het inderdaad. Morgen ga ik weer een fietstocht maken en na de middag laat ik me weer masseren, want alles doet pijn van de verschillende bedden, het in de bus zitten en het sjouwen met koffers. Ondanks dit alles genieten we van hetgeen wat we meemaken. China is een heel apart land. Mijn indruk is heel anders geworden. Opvallend tot nu toe: De Chinezen zijn erg vriendelijk. In het verkeer is het echter een choas. Ik schreef al eerder: er zijn geen verkeersregels, behalve Rood is Rood. Alle auto's vliegen van links naar rechts en andersom. Wie brutaal is komt het verst en het snelst. Rijdt men op een driebaansweg op de linker weghelft niet snel genoeg, dan wordt er gewoon rechts ingehaald. Scooters rijden zonder licht om stroom te sparen, toeteren constant en rijden tegen het verkeer in, zelfs naast een snelweg. Auto's steken de weg zomaar over, de ander moet remmen. Fietsers steken de weg over, gaat allemaal net goed. Ik kan zo nog wel even doorgaan. Niks voor ons, maar ik ga morgen toch proberen op zijn Chinees te fietsen. Verder zag ik vele en vele flats, bestaande en in aanbouw zijnde flats. Ongelooflijk veel. Overal wordt er gebouwd. Overal is men bezig. De straten worden over het algemeen goed schoongehouden. Vele mensen staan met bezems deze langs de kant schoon te vegen, zelfs langs de snelwegen: levensgevaarlijk. We hebben tijdens de regen een kleine aanrijding gezien wegens te gladde banden: slecht onderhoud volgens de gids. Op naar morgen.

1. Will:
    29 april 2019
    Het is wel een heftige reis met heel veel indrukken te verwerken. Druk maar ook mooi, zo te zien.
  2. Ans:
    29 april 2019
    poehpoeh, dat was me het dagje wel. Doe maar voorzichtig met die fiets morgen.
  3. Madeleine:
    29 april 2019
    Zou je wel gaan fietsen Sjaak? Het lijkt me daar wel erg gevaarlijk.