Beijing-Xi'An 22 april

22 april 2019 - Xi'an, China

Vanmorgen naar het Zomerpaleis geweest. Eerst kregen we uitleg in de bus over het verkeer in Beijing. Vijf dagen per week mogen auto's met bepaalde eindcijfers niet in de stad rijden. Vandaag maandag mochten de eindcijfers 0 en 5 niet rijden. Hield je je daar niet aan, dan kreeg je een fikse boete. Overal in de stad hingen camera's. Per dag werd je wel 5 x gefotografeerd. Verder bleek dat het kopen van een auto in Beijing pas kan als je een rijbewijs hebt en dat je mee moet doen aan een soort loterij om een auto te mogen kopen. Er werden in Bejing per jaar 22.000 auto's "verloot". Sommigen mensen moesten wel 10 jaar op een auto wachten. Verder kostte het kenteken op naam van de eigenaar wel 12.000 euro. Het verkrijgen van die kentekenplaat nam ook enige tijd in beslag, maar dan kon er wel gereden worden met een schriftelijk bewijs en er zat dan geen kentekenplaat op de auto.Daarom spaarde men ook meteen door voor een mooie grote en duurdere auto. Ik zag inderdaad allemaal "dikke" auto's rijden. Alcoholgebruik werd ernstig bestraft naarmate alcoholpercentage in het bloed. Bij ernstige overtreding : rijbewijs kwijt voor het leven, anders rij-ontzegging voor enige tijd. Verder schijnen er geen verkeersregels te zijn, behalve dan dat er voor rood licht gewacht wordt. Een zebrapad voorrang voor voetgangers was er pas sinds vorig jaar augustus, dus men moet goed uitkijken op een zebra, hetgeen we al gemerkt hadden. Het valt wel op, dat er veel respect voor elkaar getoond wordt. Soms mag er niet getoeterd worden. In tegenstelling tot het door mij veronderstelde respect bleek dat het recht van de brutaalste geldt. Ik heb tot nu toe, maar 2 auto's met een deukje gezien.

Op weg naar het zomerpaleis kwamen we langs het Olympisch Stadion van de zomerspelen van 2008. Het zomerpaleis bleek een groot park te zijn van 230 hectare, waarvan 2/3 deel een meer is. Uitgegraven zand werd op een heuvel gedeponeerd en daarop stond het paleis. We hebben een stuk door de tuin gelopen en door de lange gang van het paleis, naar het meer waar een "marmeren boot" lag. Die gang was 680 meter lang en de laatste keizerin liet zich door die gang in een draagstoel vervoeren uit angst voor de hete zon. In die gang hingen wel 6000 plaatsjes. Allemaal mooi schilderwerk van voorstellingen. In het park waren onderweg verschillende (veelal ouderen) mensen in een groep uit volle borst aan het zingen. Dit was voor hun tijdverdrijf. Ook kwamen we mensen tegen die oefeningen aan het doen waren. Aan het einde hebben we een boottochtje over het meer gemaakt. Bij het zomerpaleis krioelde het van de mensen. Vervolgens hebben we de lunch in een restaurant gebruikt. Een en ander was wat heet voor mij en pas na een half uurtje brandden mijn lippen niet meer. In dit restaurant zaten meerdere groepen Nederlanders.

Om 13 uur vertrokken we te voet naar het station en namen we de trein van 14uur maar Xi'an, waar we om 18.30u aankwamen. Onderweg regende het pijpenstelen, maar in Xi'an was het droog en scheen de zon. Dit keer kwamen we zonder problemen door de koffercontrole. Morgen gaan we weer van alles doen en daarom staan we maar weer eens om 6.15u op. O.a. het Terracottaleger staat op het programma en wordt het 31 gr.   ......................Er gaat iets niet zoals ik het wil met het opzoeken van de foto's. Dus vandaag geen foto's.

1. Louis en Dien:
    22 april 2019
    Hallo allebei . Geen foto s geen reactie . 😀😄😉HA HA HA . Fijne dagen nog .
  2. Ans:
    22 april 2019
    Klinkt al goed genoeg. Brandende lippen, dat is weer eens een andere belevenis. Slaap lekker
  3. Will:
    24 april 2019
    Late reactie, maar ik blijf jullie volgen.