18 april, Sjanghai

18 april 2019 - Shanghai, China

Ik ben te lang............... Onder de douche moest ik door de knieën, bij de pinautomaat moest ik op de knieën en bij het toilet op de kamer ben ik maar gaan zitten zo laag was deze, maar gelukkig is het allemaal goed voor elkaar gekomen. We hebben een kamer op de 10e verdieping, het interieur is met veel marmer bekleed en de vloer op onze kamer leek veel op die in onze Nederlandse huiskamer. Vanmorgen al om 6.15u op, goed ontbeten op de 25e verdieping en vervolgens bezochten we eerst de Jade Buddha Tempel. In een van de gebouwen bevond zich een mooi liggend buddhabeeld. Er waren verschillende mensen al binnen en er was een hoge drempel. Een mooi ding om even op te gaan staan om een foto van de buddha te maken zonder alle hoofden erop van de mensen die ervoor stonden dacht ik. Nou ik werd onmiddellijk aangesproken door een dame die behoorlijk overstuur was. Ik mocht niet op de drempel staan: zou ongeluk brengen volgens de reisleidster. Meteen kwam ze met een doek aanzetten en veegde ze over de drempel. Ze maakte driemaal een buiging voor de buddha en vervolgens begon ze hardop te bidden uit een boek.

Na het bezoek aan deze tempel, waar we uiteraard verschillende foto's maakten, bezochten we het gedeelte van de oude Chinese stadsdeel van Sjanghai. Sjanghai kent een hele historie met de opiumoorlog, de Engelsen, de Fransen en de Chinezen die consessies hadden. Gebouwen zijn daarvan nu nog te herkennen. Meer info hierover reikt te ver. Daarna bezochten we de Yu tuinen, zes stuks door muren gescheiden: heel mooi met witte muren en daarop beelden van draken. Na een half uurtje door een druk restaurant gedeelte gingen we vervolgens gezamenlijk aan de lunch en moesten we onze kunsten vertonen met het eten met stokjes. We namen plaats aan een grote ronde tafel. Gelukkig waren er voor de ongeoefenden onder ons vorken ter beschikking. Er deed van alles de "ronde" en het smaakte goed. Niemand heeft honger hoeven leiden/lijden. Om 15u plaatselijk tijd hebben we een rondvaart op de rivier de Huangpu gemaakt en de skylne van Sjanghai vanaf het water kunnen aanschouwen. Op het avondprogramma stond nog een bezoek aan de Jimao Tower van 420 meter hoogte, maar dat hebben we niet gedaan. Vanaf 16.30u hebben na deze mooie zonnige dag de schoenen uitgedaan en op onze sokken ontspanning gezocht op de hotelkamer. Het is wel de bedoeling dat we vanavond de skyline gaan bekijken vanaf de boulevard, waar we gisteren al waren, om deze te bekijken bij avond. Dit verslag schreef ik om 18.10u Sjanghai tijd. zie weer enkele foto's in de rubriek foto's. We hadden dus een voortreffelijke dag vandaag.

1. Will:
    18 april 2019
    Vakantie????? Behoorlijk druk. Maar wel indrukwekkend. En Sjaak, jouw ochtendoefeningen kun je dus al bij het toilet en de douche doen. Geniet er samen van. Ik geniet vanuit een luie stoel mee.
  2. Louis en Dien:
    18 april 2019
    Leuk verhaal erg naar de zin dus , veel plezier . En lekker eten laat je verrassen
  3. Vojko Slavica:
    18 april 2019
    Moie verhalen fijn dat jullie leuk hebben groetjes
  4. Marjo:
    Mooie verhalen; geniet!
  5. Ans:
    20 april 2019
    Goed omschreven, ik loop wat achter, dus vandaag kan ik meer achter elkaar lezen .